اهـــلاً و سهـــــلاً بكم في المنتدى دفائن الحضارات و الكنوز ......................... ننصح بإستخدام متصفح قوقل كروم ( Google Chrome ) أثناء تصفح الموقع وشكر لكم. السلام عليكم , ادارة موقع دفائن تفتح باب الانضمام لاخوة المحللين لاصحاب ذات خبرة في تحليل الاشارات و الرموز يرجي ارسال رسالة خاصة الى ادارة الموقع.مع خالص التقدير

منتدى كنوز و دفائن موقع رموز و الاشارات,كنوز و دفائن
إضافة رد 
 
تقييم الموضوع :
  • 0 أصوات - بمعدل 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

وظايف سخنران ، ترغيب و ايجاد انگيزه

الكاتب الموضوع
فرشاد غير متصل
المشرف العام
****

المشاركات : 97
معطى الشكر: 0
حصل على الشكر: 1 في 1 المشاركات
الإنتساب : Mar 2012
السمعة : 0
مشاركات : #1
وظايف سخنران ، ترغيب و ايجاد انگيزه
وظايف سخنران ، ترغيب و ايجاد انگيزه

تا کنون درباره سخن و سخنوري مطالبي خدمت شما عرض شد که اگر خواننده اين مجموعه باشيد و مباحث ما را دنبال کنيد، متوجه شديد که مقالات گذشته بيشتر مقدمه‌ بود و هم اکنون وارد مباحث اصلي مي‌شويم.

در اين نوشتار پيرامون وظايفي که بر عهده يک سخنران است مباحثي ارائه مي‌شود. اشاره به اين نکته لازم و ضروري است که علاوه بر دقت در به کارگيري فنون و مهارت هاي سخنراني، لازم است با وظايفي که به عهده يک سخنران است نيز آشنا شويم. وظايف و نکاتي که بيشتر ناظر به اثر گذاري مطالب سخنور است. اگر چه مي تواند به جذابيت آن نيز کمک کند.
آگاهي از مطالبي که موضوع سخنراني است و نظم و ترتيب به آن و همچنين اقناع مخاطبين، دو محور مورد بحث ما در اين مقاله هستند.
آگاهى سخنران به ماده و صورت سخن و به آغاز و انجام كلام، به گفته‏هاى وى نظم و ترتيب مى‏بخشد، دچار پريشان فكرى و پريشان گويى نمى‏شود،
1. آگاهى و آگاه‏سازى
اولين وظيفه اساسى سخنور آن است كه از مطالبى كه مى‏خواهد در مجلس، مورد بحث قرار دهد، آگاه باشد. يعنى بداند چه مى‏خواهد بگويد يا چه مسايلى را باشنوندگان در ميان مى‏گذارد، و با چه نظم و ترتيبى آن را ادا مى‏كنند.
به شرحى كه بعدا توضيح داده خواهد شد، آگاهى سخنران به ماده و صورت سخن و به آغاز و انجام كلام، به گفته‏هاى وى نظم و ترتيب مى‏بخشد، دچار پريشان فكرى و پريشان گويى نمى‏شود، سخن را از نقطه‏اى كه بايد، شروع مى‏كند، پيرامون هدف بحث، به قدر مقتضى سخن مى‏گويد، و در جايى كه بايد، كلام را خاتمه مى‏دهد.

بهتر اين است كه سخنران، علاوه بر خود آگاهى، آگاه سازى هم بنمايد و در آغاز كلام، شنوندگان را از موضوع بحث خود آگاه نمايد. هر چند آگاه سازى‏اش با عبارتى كوتاه و مختصر باشد. مثلاً خطيب اسلامى، در آغاز كلام بگويد بحث امروز من در اين مجلس پيرامون يكتاپرستى يا توحيد در عبادت است.

اعلام اين سخن، با توجه به تفاوت روحيات مستمعين، چند فايده دارد. گروهى كه خود مومن واقعى هستند و موحد در عبادت‏اند آماده استماع مى‏شوند تا بفهمند اگر در يكتاپرستى و توحيدشان كمبودى وجود دارد، در اين سخنرانى تكميل شود. جمعى كه توحيد در عبادت را شنيده‏اند، ولى آن را خوب نفهميده‏اند، مهيا مى‏شوند سخنان خطيب را با دقت استماع نمايند تا به اين امر مهم اعتقادى، آن طور كه بايد، واقف گردند. اگر در بين افراد كسانى باشند كه اسماء مسلمان‏اند و عملا به دين الهى علاقه ندارند، از باب اين كه توحيد در عبادت را در مكتب اسلام بفهمند و از اين امر مهم آگاهى يابند، با توجه، استماع مى‏نمايند. اگر بين جمعيت، افراد غير مسلمان باشند، آنان نيز ميل دارند از اين فرصت استفاده كنند و بدانند يكتاپرستى در اسلام چه معنى دارد. خلاصه، مى‏توان گفت آگاه‏سازى در آغاز سخن، به شنوندگان آمادگى فكر مى‏بخشد. آنان را براى استماع مهيا مى‏نمايد، و با دقت و علاقه، به سخنان خطيب گوش فرا مى‏دارند.
مى‏توان گفت آگاه‏سازى در آغاز سخن، به شنوندگان آمادگى فكر مى‏بخشد. آنان را براى استماع مهيا مى‏نمايد، و با دقت و علاقه، به سخنان خطيب گوش فرا مى‏دارند.
بايد توجه داشت كه آگاه سازى، زمانى شنوندگان را به استماع بهتر و دقت بيشتر وامى دارد و آنان را پابه پاى سخنران پيش مى‏برد، كه از موضوع سخن خارج نشود و به مسائل متفرق نپردازد. چه، اگر گوينده، رشته كلام را از دست داد و از مسير هدف خارج شد، شنونده از وى جدا مى‏شود يا از مجلس بيرون مى‏رود يا خطيب را ترك مى‏گويد، در باطن از مستمعين كناره گيرى مى‏كند، و سر گرم افكار و تخيلات درونى خود مى‏گردد.

2. اقناع شنوندگان
دومين وظيفه اساسى سخنوران، اقناع شنوندگان است. يعنى سخنور بايد در موضوعى كه مورد بحث قرار مى‏دهد، آن قدر قوى و مسلط باشد كه بتواند عقل شنوندگان را، در صحت و اصالت آن اقناع نمايد و آنانرا با خود موافق و هم عقيده سازد. انجام اين مهم مستلزم آن است كه سخنران از قدر و ارزش علمى خويش آگاه باشد، حد خود را بشناسد و موضوعى را براى بحث انتخاب نمايد كه شايسته آن باشد.
منبع:
سخن و سخنوري





ترغيب و ايجاد انگيزه

ميکروفن

در اين بخش، سومين وظيفه يک سخنران خدمت شما عزيزان ارائه مي‌شود. محور اين بحث، ترغيب و تشوين سخنران است. بسياري از مسائل و موضوعاتي که در منبر و سخنراني‌ها مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد، اگرچه به خودي خود از اعتبار و اهميت بالايي برخوردار است ولي به دليل روشن نشدن اهميت مساله، جذابيت چنداني ندارد.
سخنران مي‌تواند در ابتداي سخنراني خود، انگيزه در مخاطبين ايجاد کرده و علت طرح بحث و اهميت آن را بيان کند. توجه به اهميت و جايگاه موضوع، باعث جذابيت و فراگيري قابل توجهي در مخاطبين خواهد شد.
[درباره اين مساله بايد گفت که سخنران] ابتدا شنوندگان را از هدف سخن آگاه مى‏سازد و [به عنوان مثال] مى‏گويد جلسه امروز براى ارائه خط مشى حزب در ايام آينده تشكيل شده است. سپس، گفتار خود را آغاز مى‏نمايد و پس از مشاوره و تبادل فكر و بررسى جميع جهات، اتخاذ شده است و ادله صحت اين نظريه را توضيح مى‏دهد و با بيان مستدل خويش، حضار را اقناع مى‏نمايد. سپس، مى‏گويد اجراى اين برنامه، كه حاوى سعادت كشور و پيروزى حزب است، نياز به سعى و عمل دارد، بايد اعضاى حزب همت گمارند، فعاليت كنند، تا به هدف مورد نظر دست يابند. چه، نيل به موفقيت، وابسته به كوشش اعضاى حزب است و بدون آن، پيروزى نهايى و موفقيت شايسته حزب ناممكن است.
خطيب يا سخنور اسلامى نيز در آغاز سخن، شنوندگان را از موضوع بحث خود، كه توحيد در عبادت است، آگاه مى‏سازد. سپس ادله عقلى و شرعى آن را بيان مى‏كند و شنوندگان را در امر يكتاپرستى اقناع مى‏نمايد. ضمنا، به آنان مى‏فهماند كه منشاء سقوط و انحطاط انسان‏ها، هوى‏پرستى، شهوت پرستى، مال پرستى، مقام پرستى، قدرت پرستى و ديگر پرستشهايى نظاير اين‏ها است، و تنها راه رهايى از تمام پرستش‏هاى ناروا و ذلت‏بار، يكتاپرستى و توحيد در عبادت است. به همين جهت پيشواى گرامى اسلام براى نجات مردم عصر جاهليت، دعوت خود را از يكتاپرستى آغاز نموده و به مردم فرمود: قولوا لا اله الله تفلحوا
كلمه توحيد را بگوييد، يكتاپرست شويد، و پرستش غير خدا را ترك گوييد تا رستگار گرديد و به سعادت ابدى و آزادى واقعى، كه شايسته مقام انسان است، دست يابيد.
كسى كه از عز بندگى خدا برخوردار مى‏گردد و به ارزش واقعى آن پى مى‏برد، هرگز به ذلت بندگى غير خدا تن نمى‏دهد و آن كس كه خداوند را مالك واقعى خود شناخت، مملوك غير خدا نمى‏شود. اين افتخار، در درجه اول، براى اولياى بزرگ و عاليقدر خداوند است.
على (عليه السلام) در پيشگاه الهى عرض مى‏كند: الهى كفى عزا ان اكون عبدا و كفى بى‏فخار ان تكون لى ربا. (1)
بارالها، كافى است براى من، اين عزت، كه بنده تو باشم و كافى است براى، من اين افتخار، كه تو مالك من باشى.

ايجاد رغبت و ميل در شنوندگان، براى انجام وظايف يكتاپرستى و خوددارى از هوى‏پرستى، اگر سخت‏تر از اقناع عقلى و شرعى نباشد، آسان تر نيست، زيرا مردم، به طور طبيعى، خواهان ارضاى بى‏قيد و شرط هواى نفس و اقناع خواهش‏هاى مشركانه خود هستند. خطيب اسلام بايد آنان را از اين راه بگرداند و به مسير يكتاپرستى و اطاعت بى‏قيد و شرط از حضرت بارى تعالى سوق دهد و اين كارى است بس مشكل و دشوار.
براى آن كه ترغيب خطباى اسلام، هر چند بيشتر مؤثر افتد و شنوندگان را بيش از پيش، در پيمودن راه حق علاقه‏مند سازد، بايد در تحكيم مبادى ايمانى آنان بكوشند، حس خدا دوستى را در ضميرشان تقويت نمايند، و آنان را به رحمت واسعه الهى و رضوان او اميدوار سازند. خلاصه، حب خدا و عشق به سعادت ابدى است كه مى‏تواند حس هوى‏پرستى را مهار نمايد، حب شهوات را تضعيف كند، و آدمى را از خطرات ناشى از آن‏ها مصون و محفوظ دارد.
افراد با ايمان، بر اثر خدادوستى و علاقه به رضوان الهى، آن چنان مجذوب اطاعت امر حق مى‏شوند كه براى نيل به خوشنودى و رضاى او، به جبهه جنگ مى‏روند و در اين راه جان خود را، كه عزيزترين سرمايه زندگى آنان است، فدا مى‏كنند.
با توجه به اين كه اطاعت از هوى و شهوات، بر وفق جاذبه طبيعى و خواهش دل است، بى‏گمان، واپس زدن آن‏ها از مواضعى كه دارند، بسيار سنگين و دشوار است. شايد روايت ذيل، ناظر به همين امر باشد.

منابع:
1. بحار، ج 74، ص 400.
2. سخن و سخنوري – آيه الله فلسفي


تبیان
10-30-2013 04:49 AM
زيارة موقع العضو عرض جميع مشاركات هذا العضو إضافة شكرا لك إقتباس هذه الرسالة في الرد
إضافة رد 


المواضيع المحتمل أن تكون متشابهة .
الموضوع : الكاتب الردود : المشاهدات : آخر رد
  به صحبت های او گوش فرا دهید فرشاد 1 1,638 10-31-2013 03:03 AM
آخر رد: moein
  مچ گيري در جلسه خواستگاري فرشاد 0 1,166 10-30-2013 04:47 AM
آخر رد: فرشاد
  سوالات خواستگاري را چطور بپرسيم؟ فرشاد 0 1,112 10-30-2013 04:47 AM
آخر رد: فرشاد
  اصول گفتگو در روز خواستگاری فرشاد 0 1,060 10-30-2013 04:46 AM
آخر رد: فرشاد
  چاشنی‌های سخنوری فرشاد 0 1,241 10-30-2013 04:46 AM
آخر رد: فرشاد
  برای فروش بیشتر ، چگونه با مشتریان صحبت و برخورد کنیم ؟ فرشاد 0 1,250 10-30-2013 04:44 AM
آخر رد: فرشاد
  چگونه شنونده خوبی باشیم؟ فرشاد 0 1,056 10-30-2013 04:44 AM
آخر رد: فرشاد
  نکته هایی پیرامون روش گفتگو فرشاد 0 1,024 10-30-2013 04:43 AM
آخر رد: فرشاد
  تکنیک‌های گوش دادن فعال فرشاد 0 1,130 10-30-2013 04:42 AM
آخر رد: فرشاد
  لزوم برنامه ریزی همسران برای گفتگو با یکدیگر فرشاد 0 1,014 10-30-2013 04:41 AM
آخر رد: فرشاد

التنقل السريع :


مستخدمين يتصفحوا هذا الموضوع: 2 ضيف
بحث مخصص فقط لموقع دفائن Defaen.com