اهـــلاً و سهـــــلاً بكم في المنتدى دفائن الحضارات و الكنوز ......................... ننصح بإستخدام متصفح قوقل كروم ( Google Chrome ) أثناء تصفح الموقع وشكر لكم. السلام عليكم , ادارة موقع دفائن تفتح باب الانضمام لاخوة المحللين لاصحاب ذات خبرة في تحليل الاشارات و الرموز يرجي ارسال رسالة خاصة الى ادارة الموقع.مع خالص التقدير

منتدى كنوز و دفائن موقع رموز و الاشارات,كنوز و دفائن
إضافة رد 
 
تقييم الموضوع :
  • 0 أصوات - بمعدل 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تعارف های دروغین و دعواهای واقعی

الكاتب الموضوع
فرشاد غير متصل
المشرف العام
****

المشاركات : 97
معطى الشكر: 0
حصل على الشكر: 1 في 1 المشاركات
الإنتساب : Mar 2012
السمعة : 0
مشاركات : #1
تعارف های دروغین و دعواهای واقعی
تعارف های دروغین و دعواهای واقعی


یکی از مهم ترین مشکلات روزمره ما که به کل جامعه نیز تسری پیدا کرده، فرهنگ نادرست ارتباطی است که شاید تا حدی حاصل عدم اعتماد دوجانبه در مراودات، معاملات و سایر مصادیق زندگی اجتماعی است. موضوعی که نه تنها در نهاد خانواده بلکه در تمامی سطوح جامعه به صور مختلف نمایان است.

اگر سری به ادارات و نهاد های دولتی ازجمله دارایی، دادگستری، گمرک، اداره برق، مخابرات و... بزنیم، صحت این امر بیش از پیش برای ما مشخص خواهد شد. امروزه عدم تحمل پذیری اجتماعی در مقابل ناملایمات و ظهور خشونت در رفتار و کلام در جامعه به صورت اپیدمی درآمده است؛ ناهنجاری رایجی که بی شک آرامش روانی را در بستر جامعه از حالت تعادل خارج می کند و خود منجر به ایجاد بزهکاری های متفاوت ازجمله ضرب و شتم، قتل، دزدی و... خواهد شد.

● لزوم تحمل پذیری اجتماعی

عدم تحمل پذیری اجتماعی یا همان نبود صبر در برابر شرایط سخت محیطی بیشتر در دیالوگ های مردم به شکل فریاد، فحاشی، اخم، بی محلی و... نمود پیدا می کند. این موارد زمانی که به صورت عرف در جامعه فراگیر شوند بتدریج در فرهنگ عامه و زندگی روزمره ما جا خوش کرده و جزئی از فرهنگ ارتباطی ما می شوند. مصداق بارز این موارد را می توان در فضاهای عمومی و پرتردد ازجمله مترو، خیابان ها و اتوبان ها، صف های نان، مدارس و دانشگاه ها، بازار و... سایر مکان هایی که بیشترین مراودات مردمی در آن صورت می گیرد به صورت ملموس مشاهده کرد.

در این محیط ها آنچه برای مردم مهم است صرفه جویی در زمان و کاهش هزینه است که در بسیاری موارد به علت عدم تامین خواست افراد درخصوص منافع شخصی گفت وگوها در آن به تنش و در نهایت ناهنجاری تبدیل می شود. بی گمان این رفتارها صرفا مربوط به محیط خانواده یا مشکلات اجتماعی یا اقتصادی نیست، بلکه مجموعه این مشکلات از یک سو و به عرف تبدیل شدن عدم تحمل پذیری اجتماعی از سوی دیگر موجب شده است این رفتارها به صورت فرهنگی غلط در ذهن ما تثبیت شود. به عنوان مثال شاید در زمانی که یک کارمند بانک برای تحویل پول نقد به ما مشغول چک کردن مشخصات فردی ماست، تامل و آرامش ما موجب شود وی نیز از ما انرژی مثبت گرفته و آن را با بازخوردی مثبت به ما بازگرداند، ولی با فریاد سردادن نه تنها تمرکز وی بر هم می ریزد بلکه تاثیر این بدخلقی تا مدت زیادی بر ذهن و فکر ما خواهد ماند.

● ارتباطات انسانی، لازمه حیات اجتماعی

سیدسبحان حسینی حیدرآبادی، جامعه شناس و عضو سابق کمیسیون اجتماعی مجلس، درخصوص لزوم اهمیت روابط انسان ها با یکدیگر در اجتماع به خبرنگار ما می گوید: ارتباطات انسانی مجموعه ای از فرآیندهای ظریف و دقیق با هزاران مولفه، علامت، رمز و معنی است که همواره میان افراد وجود دارد.

وی بر این باور است که زبان مشترک هم اگر وجود نداشته باشد، گاه به کارگیری یک واژه یا ایما و اشاره یا یک وسیله ارتباطی، ارتباطات انسانی برقرار و سبب تعامل مردمان با یکدیگر می گردد. لذا بسیاری از مردم از طریق ارتباطات تامین معاش می کنند و سطح مراودات به گونه ای است که اگر انسانی از ایجاد ارتباط با دیگران خودداری کند، در گذران زندگی خود با مشکلات زیادی روبه رو می شود.

● فاکتورهای مهم برای برقراری یک ارتباط مناسب

به طور کلی ارتباطات انسانی در قالب هر یک از نقش ها براساس تعریفی است که ما از جایگاه خود و دیگران از آن نقش داریم. نوع تعریف و نگرش ما نسبت به موضوع موجب انجام رفتار ارتباطی خاصی می گردد. به باور پریچهر ملکوتی، کارشناس ارشد جامعه شناسی، انسان ها حیوانات ناطق و اجتماعی هستند و ایجاد ارتباط اجتماعی در ضمیر ناخودآگاه آنها وجود دارد. او در این باره می گوید: زمانی ارتباط بین ۲ فرد خوب برقرار می شود که هر دوی آنها بتوانند پارامتر های روابط انسانی را رعایت کنند.

طرفین زمانی از ارتباط ایجاد شده و دوام و بقای آن احساس رضایت می کنند که مسوولیت پذیری، دگرخواهی، گذشت و نوعدوستی را در قالب هنجارهای اجتماعی رعایت کنند. ملکوتی می افزاید: اصل مهم در برقراری یک ارتباط اجتماعی، وجود بهداشت روانی در خانواده هاست. بهداشت روانی شامل رابطه عاطفی مناسب بین والدین و فرزندان، وجود مشکلات مالی مناسب و تامین معیشت و درک متقابل افراد یک خانواده از همدیگر می شود. اگر یکی از این عوامل نباشد در برقراری ارتباط صحیح خلل ایجاد می شود.

نکته: با کنترل خشم، مهارت نه گفتن، کنترل استرس، تربیت صحیح و فراگیری مهارت های زندگی می توان تا حد زیادی در ایجاد روابط صحیح انسانی و اجتماعی تلاش کرده و با ترویج فرهنگ ارتباطی سالم در اجتماع، خود آموزگار نفس خویش باشیم

وی با بیان این که در نسل های قدیم آداب معاشرت خیلی بهتر رعایت می شد، می گوید: والدین نیازهایی که در دوران جوانی و نوجوانی برآورده نشده را برای فرزندشان مهیا می کنند و گاهی هم افراط می شود و در روابط انسانی بر آنها سخت نمی گیرند. از این رو بچه ها با خلق و خویی طلبکارانه بزرگ می شوند و متاسفانه نمی توانند ارتباط خوبی با دیگران برقرار کنند.

● ریشه یابی بدخلقی های اجتماعی

متاسفانه امروزه مهربانی و گذشت جای خود را به درگیری و خشونت در روابط انسانی ما داده و در حال حاضر جامعه ما به معضل عدم روابط صحیح اجتماعی و انسانی دچار شده است. ملکوتی مشکلات اقتصادی را یکی از مهم ترین عوامل بروز این ناهنجاری اجتماعی دانسته و تاکید می کند: تصور کنید شهروندی کارمند است با حقوق ۵۰۰ هزار تومان. ۲ فرزند دانش آموز دارد که یکی از آنها بیماری خاص دارد. از سویی این آقا مستاجر است و متاسفانه کارفرمای بداخلاقی نیز دارد. لذا این آدم هر قدر هم که مقاوم باشد به مرور تحمل خود را از دست می دهد و با کوچک ترین برخورد نامناسب همکارش واکنش تندی نشان می دهد.

به عقیده این کارشناس، آلودگی های زیست محیطی و استرس با هیجانات منفی از دیگر عوامل موثر بر ایجاد بداخلاقی های اجتماعی بین افراد است.

حاجی محمد احمدی بلوطکی، استاد دانشگاه و جامعه شناس، دوری گزیدن و بداخلاقی های اجتماعی افراد را ناشی از مشکلات شخصی، خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می داند.

او تصریح می کند: جامعه ما از نداشتن یک فرهنگ رفتار اجتماعی مطلوب رنج می برد. البته ما دارای فرهنگ غنی هستیم، اما از تاریخ و پیشینه فرهنگی مردم کشور خود بی اطلاعیم. این مدرس دانشگاه با بیان این که ما در سطح رفتارهای فردی (در مقابل رفتارهای اجتماعی و جمعی) بسیار گرم و خوش برخورد هستیم و مشکل در گذار از رفتار فردی به رفتار جمعی است، می افزاید: این مشکل را باید در روان شناسی اجتماعی جستجو کرد که چرا در تنظیم روابط جمعی و ملتزم بودن به احترام به انسانیت افراد در اجتماع دچار مشکل می شویم.

وی قرار نداشتن هر کس در جایگاه خود، حس عقب ماندگی و تحمیق در روابط، تقلید و چشم و همچشمی، مشکلات اقتصادی و تورم را از دیگر عوامل موثر بر ایجاد خشونت های رفتاری در ارتباطات انسانی در سطح جامعه می داند.

● دیده فرو بر به گریبان خویش

آنچه مسلم است عدم وجود یک گفتمان سالم و به دور از استرس مساله ای نیست که به یک شاخص و پارامتر خاص وابسته باشد. چراکه مجموعه عواملی نظیر تنگناهای اقتصادی، بحران های خانوادگی و فقر فرهنگی بتدریج موجب می شود گفتمان رایج در زندگی روزمره ما رنگ و لعاب خشونت گرفته یا به قول معروف ما را گرفتار جنگ اعصاب کند.

بی گمان فراگیر شدن این رفتار بتدریج موجب خواهد شد فضای تحمل پذیری اجتماعی از جامعه رخت ببندد، اما برای اصلاح این ناهنجاری رایج در جامعه هم اصلاح و تربیت نفس و تمرین مهرورزی و دوست داشتن در تک تک افراد لازم است و هم تلاش مجدانه برای فرهنگسازی و آموزش که توسط نهادهایی چون خانواده، مدارس، دانشگاه ها و سایر مراکز آموزشی و فرهنگی می تواند در سطح کل جامعه صورت گیرد.

نکته اساسی این است که ما با کنترل خشم، مهارت نه گفتن، کنترل استرس، تربیت صحیح و فراگیری مهارت های زندگی تا حد زیادی در ایجاد روابط صحیح انسانی و اجتماعی تلاش کرده و با ترویج فرهنگ ارتباطی سالم در اجتماع، خود آموزگار نفس خویش باشیم و جامعه را در مقابل شیوع این بیماری مسری واکسینه کنیم.

علیرضا بهشتی

روزنامه جام جم
10-30-2013 04:26 AM
زيارة موقع العضو عرض جميع مشاركات هذا العضو إضافة شكرا لك إقتباس هذه الرسالة في الرد
إضافة رد 


المواضيع المحتمل أن تكون متشابهة .
الموضوع : الكاتب الردود : المشاهدات : آخر رد
  به صحبت های او گوش فرا دهید فرشاد 1 1,640 10-31-2013 03:03 AM
آخر رد: moein
  وظايف سخنران ، ترغيب و ايجاد انگيزه فرشاد 0 1,168 10-30-2013 04:49 AM
آخر رد: فرشاد
  مچ گيري در جلسه خواستگاري فرشاد 0 1,166 10-30-2013 04:47 AM
آخر رد: فرشاد
  سوالات خواستگاري را چطور بپرسيم؟ فرشاد 0 1,113 10-30-2013 04:47 AM
آخر رد: فرشاد
  اصول گفتگو در روز خواستگاری فرشاد 0 1,062 10-30-2013 04:46 AM
آخر رد: فرشاد
  چاشنی‌های سخنوری فرشاد 0 1,244 10-30-2013 04:46 AM
آخر رد: فرشاد
  برای فروش بیشتر ، چگونه با مشتریان صحبت و برخورد کنیم ؟ فرشاد 0 1,251 10-30-2013 04:44 AM
آخر رد: فرشاد
  چگونه شنونده خوبی باشیم؟ فرشاد 0 1,056 10-30-2013 04:44 AM
آخر رد: فرشاد
  نکته هایی پیرامون روش گفتگو فرشاد 0 1,029 10-30-2013 04:43 AM
آخر رد: فرشاد
  تکنیک‌های گوش دادن فعال فرشاد 0 1,130 10-30-2013 04:42 AM
آخر رد: فرشاد

التنقل السريع :


مستخدمين يتصفحوا هذا الموضوع: 2 ضيف
بحث مخصص فقط لموقع دفائن Defaen.com