اهـــلاً و سهـــــلاً بكم في المنتدى دفائن الحضارات و الكنوز ......................... ننصح بإستخدام متصفح قوقل كروم ( Google Chrome ) أثناء تصفح الموقع وشكر لكم. السلام عليكم , ادارة موقع دفائن تفتح باب الانضمام لاخوة المحللين لاصحاب ذات خبرة في تحليل الاشارات و الرموز يرجي ارسال رسالة خاصة الى ادارة الموقع.مع خالص التقدير

منتدى كنوز و دفائن موقع رموز و الاشارات,كنوز و دفائن
إضافة رد 
 
تقييم الموضوع :
  • 0 أصوات - بمعدل 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آیا می دانید گوش دادن هم ارتباط كلامی است؟

الكاتب الموضوع
فرشاد غير متصل
المشرف العام
****

المشاركات : 97
معطى الشكر: 0
حصل على الشكر: 1 في 1 المشاركات
الإنتساب : Mar 2012
السمعة : 0
مشاركات : #1
آیا می دانید گوش دادن هم ارتباط كلامی است؟
آیا می دانید گوش دادن هم ارتباط كلامی است؟

یك شنونده خوب چه ویژگی هایی دارد؟

زندگی انسان از بدو تولد در میان دیگران و در اجتماع آغاز می شود.

نوزاد كه به تدریج در میان دیگران زندگی می كند، رفتارهای اجتماعی را یاد می گیرد و با محیط زندگی خود سازگار می شود.

یكی از رفتارهای اجتماعی انسان حرف زدن یا ارتباط كلامی است. «بطور كلی ارتباطCommunication یعنی فرایند انتقال پیام از فرستنده به گیرنده مشروط برآن كه محتوای مورد انتقال از فرستنده برگیرنده منتقل شود و بالعكس . برای برقراری رابطه، انتقال دهنده و گیرنده بایدكد یا رمزمشتركی داشته باشند تا معنی اطلاعات موجود درپیام بدون اشتباه تعبیر شود.»۱

این كد یا رمز مشترك در ارتباط كلامی از جنس كلام یا زبان مشترك است ; كه خود همواره با رمزها و كدهای غیر كلامی مثل حركات و حالتهای بدن , چهره و دست و ... همراه است ( زبان بدن ) . این رفتارهای غیر كلامی به شكلی تفكیك ناپذیر بخش كلامی شنونده را تحت تاثیر خود قرار می دهد .

با توجه به تعریف ارتباط، هر ارتباطی دو سو دارد: یكی فرستنده و دیگری گیرنده (فعلاً به پیام و كانا انتقال آن كاری نداریم.)

در ارتباط كلامی فرستنده همان گوینده است و گیرنده همان شنونده .

بنابراین می بینید كه نقش شنونده كم از گوینده نیست و هر دو نقشی برابر در انتقال پیام یا در ارتباط كلامی دارند.

پس گوش دادن هم بخشی از ارتباط كلامی است.

حالا به این پرسش پاسخ دهید: یك شنونده خوب چه ویژگی هایی دارد؟

شنونده ی خوب یا فعال نقش خود را در ارتباط كلامی می داند و آن را دست كم نمی گیرد. برای مثال وقتی كسی حرف می زند، شنونده ی خوب مراقب است که

حواسش پرت نشود. برای این كار سعی می كند هرچند لحظه یك بار حرف های شنونده را در ذهن خود خلاصه كند و مهم ترین بخش آن را به خاطر بسپارد.

-مراقب زبان بدن یا پیام های غیركلامی خود است . برای این كار سعی می كند به حالت های خود تسلط داشته باشد. گاه گاه با یك حركت سر یا دست یا تغییرحالت در چهره نشان دهد كه دارد به حرف گوینده توجه می كند. گاه با بیان كلمه های كوچك و اصوات لازم گوینده را تشویق می كند كه به حرفش ادامه دهد.
-به ارتباط از طریق چشم اهمیت می دهد و به چشم های طرف مقابل نگاه می كند.
-وسط حرف گوینده نمی آید و كلامش را قطع نمی كند.
-بی حوصلگی و بی تابی نمی كند و نشان نمی دهد كه باقی حرف را می داند.
-سعی نمی كند پیش داوری و قضاوت كند یا گوینده را محكوم كند.
-به فكر دفاع از خود نیست و تلاش نمی كند عقاید خود را به دیگری بقبولاند.
-برای پاسخ به پرسش ها عجله نمی کند و فرصت می دهد طرف مقابل فکر کند.
-سعی می كند احساسات گوینده را درك كند و برای این كار بد نیست خودش را به جای او بگذارد.
-در مواقع لزوم احساس طرف مقابل را در قالب كلمه های خودش (شنونده) بازگو می كند.
-اطلاعات خود را به رخ طرف مقابل نمی كشد.
-سعی می كند پیا م های غیركلامی گوینده را درك كند.
-گوینده را سوال پیچ نمی كند.

البته باید توجه داشته باشیم همه ی این سفارش ها برای موقعی است كه كسی بخواهد شنونده ی فعالی باشد. مسلماً ما همیشه فرصت نداریم یا به دلایل دیگر اصلاً مایل نیستیم شنونده ی فعالی باشیم در آن صورت باید به فكر تكنیك هایی برای پایان دادن به گفتگو باشیم.

مریم احمدی

موسسه مادران امروز
10-30-2013 04:20 AM
زيارة موقع العضو عرض جميع مشاركات هذا العضو إضافة شكرا لك إقتباس هذه الرسالة في الرد
إضافة رد 


المواضيع المحتمل أن تكون متشابهة .
الموضوع : الكاتب الردود : المشاهدات : آخر رد
  به صحبت های او گوش فرا دهید فرشاد 1 1,640 10-31-2013 03:03 AM
آخر رد: moein
  وظايف سخنران ، ترغيب و ايجاد انگيزه فرشاد 0 1,168 10-30-2013 04:49 AM
آخر رد: فرشاد
  مچ گيري در جلسه خواستگاري فرشاد 0 1,166 10-30-2013 04:47 AM
آخر رد: فرشاد
  سوالات خواستگاري را چطور بپرسيم؟ فرشاد 0 1,113 10-30-2013 04:47 AM
آخر رد: فرشاد
  اصول گفتگو در روز خواستگاری فرشاد 0 1,062 10-30-2013 04:46 AM
آخر رد: فرشاد
  چاشنی‌های سخنوری فرشاد 0 1,244 10-30-2013 04:46 AM
آخر رد: فرشاد
  برای فروش بیشتر ، چگونه با مشتریان صحبت و برخورد کنیم ؟ فرشاد 0 1,251 10-30-2013 04:44 AM
آخر رد: فرشاد
  چگونه شنونده خوبی باشیم؟ فرشاد 0 1,056 10-30-2013 04:44 AM
آخر رد: فرشاد
  نکته هایی پیرامون روش گفتگو فرشاد 0 1,029 10-30-2013 04:43 AM
آخر رد: فرشاد
  تکنیک‌های گوش دادن فعال فرشاد 0 1,130 10-30-2013 04:42 AM
آخر رد: فرشاد

التنقل السريع :


مستخدمين يتصفحوا هذا الموضوع: 2 ضيف
بحث مخصص فقط لموقع دفائن Defaen.com